top of page
Search

לגדל ילד עם ביטחון עצמי

כולנו רוצים ילדים עם ביטחון עצמי גבוה. איך עושים זאת? ומה זה בכלל ביטחון עצמי?

ילד עם ביטחון עצמי הוא ילד שבטוח בעצמו- בטוח במקום שלו. בכיתה, בחברה, בכל מסגרת שהיא. וזה מתחיל מהביטחון במקום שלי בבית, במשפחה .

אך כהורים אנחנו לפעמים מרגישים שהילד שלנו לא יודע להסתדר לבד. מעט חסר ביטחון. לעיתים זו רק מחשבה באחורי הראש, לעיתים זו דאגה גדולה יותר. "איך אפשר לעזור לו?" "האחים שלה הסתדרו טוב יותר בגיל הזה." "מתי כבר הוא יתחיל להבין שהוא כבר גדול?"


תחושת מסוגלות וביטחון עצמי הם דברים שנבנים בהדרגה. אמנם כל ילד הוא שונה ומיוחד. יש ילדים שמתפתחים מהר יותר בתחום זה, יש ילדים שיצטרכו 'דחיפה קלה' ויש מקרים בהם נדרשת מההורים השקעה מתמשכת בכדי לעזור לילד לפתח את הביטחון שלו בעצמו. להבין שהוא יכול ומסוגל.

כדאי לדעת שבמקרים רבים ניתן להקל על הילד לעזור לו ולהביא לשינוי ניכר באמצעים פשוטים יחסית.

אפשרות די פשוטה היא נתינת תפקיד או אחריות על דבר מה קטן בבית (אפילו ממש קטן- אך משמעותי), צעד זה יכול מאוד לעזור לילדים שצריכים עזרה בתחום זה.

כמובן האחריות תהיה תמיד תואמת מצב וגיל.

זו יכולה להיות אחריות יומית או שבועית, משימה שעד היום הייתה באחריותכם ההורים, או תפקיד שתפרתם ממש בשביל הילד (כמו להוציא את הדואר מהתיבה, אחריות להחלפת המגבות המשותפות בבית, תחזוק רשימת הקניות השבועית, לחתוך ירקות לארוחת הערב, לערוך שולחן לפי מספר הסועדים בכל ארוחה, ועוד כיד הדמיון.)

חשוב שזו תהיה משימה מתמשכת ולא חד פעמית, שזו תהיה משימה שהילד יכול לבצע בקלות ולא מאתגרת, וחשוב ללוות את המשימה בעידוד והערכה אותנטיים (להיות אמיתיים ולעשות זאת תוך כדי העשייה או מיד אחריה) – "יופי שזכרת", "ידעתי שתצליחי", "ידעתי שאתה מסוגל", "עשית נפלא")

זה אולי יראה לכם בהתחלה כמו סתם עניין פעוט ואיך יתכן שזה יוביל לשינוי בכלל? אבל רק תחשבו על זה מנקודת המבט של ילד.


בין היתר, אחריות על דבר מה בבית נותנת לילד :

  • הרגשת משמעות= "אני חשוב" / "אני עושה משהו חשוב"

  • הרגשת מסוגלות= "אני מסוגל לטפל ב..." / "סומכים עליי"

  • הרגשת חשיבות עצמית= "רק אני אחראי על ..."

  • "אני גדול עכשיו"

  • מקור בריא וטוב למחמאות, תשומת לב ומילה טובה.

כמובן צריך לעשות זאת נכון. לא סתם לזרוק על הילד אחריות ולצפות שהעניין יסודר מעצמו. יש למצוא את הזמן הנכון, לתת את היחס המתאים, לשקף לילד כמה הוא או היא גדולים ויכולים עכשיו להצטרף לעשיה בבית, לשמוע את הרגשת הילד ואם יש חששות אז גם להפיג אותן.

יש לזכור שהמטרה איננה לקבל עזרה במטלות הבית, אלא העצמת הילד או הילדה שלנו. כך שכל מהלך בחירת התפקיד/ האחריות ועצם הצגתה לילד, יעשו באופן שמעודד את הילד להכיר ביכולותיו המיוחדות לו והמייחדות אותו.


6 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentarios


bottom of page